SFAA翻訳 [13-21]-[13-23]

 SFAA翻訳。第13章の続き([13-21]-[13-23])。

(第13章の続き)

科学教育は科学の価値を反映したものであるべきだ。


 科学は単なる知識の集合以上のものであり、またその知識を蓄積したり正当性を確認する手法以上のものである。それはいくつかの人間の価値を組み込んだ社会的な活動でもある。好奇心や創造性、想像力そして美を尊重することは、確かに科学、数学そして技術のみが持つ特性ではない――懐疑主義や、教条主義への嫌悪がそうではないのと同じように。しかし、それらは全て科学という試みを強く特徴付けるものでもある。科学を学ぶに際し、生徒はそれらの価値に、空疎な謳い文句としてではなく彼らの体験の一部として接するべきである。このために、教師は次節以降に述べることを行うよう努めるべきである。


好奇心を歓迎する。

 科学、数学および技術は好奇心を生み出したりはしない。それらは好奇心を受け入れ、育成し、組み入れ、報い、訓練する――そして良い科学教育もそれと同じである。このため科学の教師は、学んでいる題材に対して生徒が疑問を持つことを奨励し、彼らの質問がその答えを探し始めるのに十分なほど明確なものに組みあがるのを助け、答えを見つけるための生産的な方法を提案し、独特だが的を得た疑問を抱いてそれを突き詰める生徒を報いるべきである。科学の教室では、不思議に思うことは知識を得ることと同様の高い評価を受けるべきである。


創造を報いる。

 科学者、数学者および技術者は想像力の創造的な活用を高く評価する。科学の教室は、創造と発明が――学術的な優秀さとは別個の特質として――認識され推奨される場所であるべきである。実際、教師は生徒の想像力と創造性が報われるような活動を発明するというやり方で、自分自身の創造性を表現することが出来る。




(原文)


Science Teaching Should Reflect Scientific Values


Science is more than a body of knowledge and a way of accumulating and validating that knowledge. It is also a social activity that incorporates certain human values. Holding curiosity, creativity, imagination, and beauty in high esteem is certainly not confined to science, mathematics, and engineering―any more than skepticism and a distaste for dogmatism are. However, they are all highly characteristic of the scientific endeavor. In learning science, students should encounter such values as part of their experience, not as empty claims. This suggests that teachers should strive to do the following:


Welcome Curiosity

Science, mathematics, and technology do not create curiosity. They accept it, foster it, incorporate it, reward it, and discipline it―and so does good science teaching. Thus, science teachers should encourage students to raise questions about the material being studied, help them learn to frame their questions clearly enough to begin to search for answers, suggest to them productive ways for finding answers, and reward those who raise and then pursue unusual but relevant questions. In the science classroom, wondering should be as highly valued as knowing.


Reward Creativity

Scientists, mathematicians, and engineers prize the creative use of imagination. The science classroom ought to be a place where creativity and invention―as qualities distinct from academic excellence―are recognized and encouraged. Indeed, teachers can express their own creativity by inventing activities in which students' creativity and imagination will pay off.